PERUSTAJISTA

Paton Eugene Oskarovich

Merkittävä ukrainalainen tiedemies hitsausprosessien ja sillanrakennuksen alalla, Neuvostoliiton tiedeakatemian akateemikko (1929). Neuvostoliiton ansioitunut tiedemies (1940). Ukrainan tiedeakatemian sähköhitsausinstituutin perustaja ja ensimmäinen johtaja. Є.О. Paton syntyi 5. maaliskuuta 1870 Nizzassa, Ranskassa, omisti lähes koko kypsän elämänsä hitsauksen luomiseen ja kehittämiseen, hänellä on yli 93 teosta hitsauksen alalla, hän antoi perustavanlaatuisen panoksen Ukrainan kehittymiseen teollisuusvaltiona.

Vuodesta 1941 vuoteen 1943 hitsauksen “isä” tutki erikoisterästen hitsaustekniikkaa, valokaaren polttamisen fysikaalista perustaa vuon alla, metallien hitsattavuutta, loi uuden luokan hitsattuja rakenteita, hallitsi hitsattujen putkien, laivojen ja eri tarkoituksiin käytettävien koneiden luomista. Hän on yli 100 hitsatun sillan tekijä ja projektipäällikkö. Niiden joukossa on yksi maailman suurimmista – Kiovan Dnepr-joen ylittävä hitsattu silta.

HITSAUS ON
FUTURE

Oscar Petrovich Paton, 1900

...Haluan, että sinusta tulee vakavasti otettava ihminen, että joku muu kuin sinä ja vanhempasi tarvitsette sinua.

О.P. Paton

... Tiedän, että tämä antaa suurimman ilon. Se on kyky asettaa itselleen pieni mutta itsenäinen tavoite ja sinnikkäästi pyrkiä siihen. Se, että tietää, mitä haluaa elämässä saavuttaa, on suuri onni. Valintani on tehty päättäväisesti: Rakennan siltoja.

E.О. Paton

Lukiolainen Eugene Paton, Breslau 1886.

JONKA PERIN ISÄLTÄNI:

KOULUTUS

Vuonna 1890 E.O. Paton pääsi Saksin kuninkaalliseen teknilliseen yliopistoon Dresdenissä, Saksassa.

1894 Liityin Dresdenin Polyteknillisen instituutin opettajakuntaan ja totuin nopeasti uuteen asemaani instituutissa. Osallistuminen suuren rautatieaseman suunnitteluun (Dresdenissä) tarjosi heti ensimmäisistä itsenäisistä askelista lähtien korvaamattoman arvokkaan tilaisuuden testata käytännössä, elämässä, opiskelijapenkillä hankittujen tietojen vakiinnuttamista. Suurimmassa siltarakennusliikkeessä Gutehofnungschütte Stekradesnessa minulle annettiin tammikuussa 1895 tehtäväksi maantiesillan työsuunnittelu ja muita siltasuunnittelutöitä.

E.О. Paton

Dresdenin entisen Saksin kuninkaallisen teknillisen yliopiston päärakennus. 1900-luvun alku.

Vuonna 1895 hän liittyi rautatieinsinöörien instituuttiin Pietarissa.

Rautatieinsinöörien instituutti. Pietari, 1895

Hyvästi, Saksa, sinulla ei ole mitään, mikä voisi pitää minut täällä, minun paikkani on Venäjällä. Elokuussa 1895 lähdin Pietariin opiskelemaan taas vuodeksi ... Kahdeksassa kuukaudessa minun oli valmistauduttava 12 oppiaineen kokeisiin ja tehtävä viisi suurta diplomityötä. Yhdessä vuodessa tuli tehtyä työ, joka normaalisti kestää kaksi tai kolme vuotta. Aloitin siltahankkeella - se oli kaikista diplomitöistä vastuullisin, varsinkin kun olin jo suunnitellut siltoja Saksassa.

Є.О. Paton

Sisään 1906, hänestä tuli dekaani KPI insinööritieteiden tiedekunnan

Kyiv Polytechnic Institute tarjosi minulle hiljattain perustetun tiedekunnan Bridges..

Luennot, siltojen suunnittelu, oppikirjojen kehittäminen ... Vuodet ovat kulkeneet ohitseni tässä ...

Kiovan kävelysillan luominen Petrivska Avenuen päähän, joka on kaikkien kiovalaisten hyvin tuntema silta, toi minulle paljon luovaa iloa. Petrivska-kadun jatkamista haittasi Dneprin vuoristoisella rannalla oleva rinne, joka ei ollut vielä laskenut. Alun perin esitettiin hanketta tämän alueen kiertämiseksi tunnelilla. Tämä päätös vaikutti minusta epäkiinnostavalta, tylsältä. Tätä kaunista Kiovan nurkkaa voisi koristella kevyellä, kauniilla sillalla. Se näyttäisi erittäin houkuttelevalta rajattoman Dnepr-joen ja Kiovan kauniiden puistojen taustalla. Ehdotin, että rinteeseen tehtäisiin syvä kaivanto ja että se peitettäisiin kevyellä kävelysillalla, jossa olisi puolikuun muotoiset avonaiset ristikot. Tämä mielipide sai kannatusta ja se hyväksyttiin..

Є.О. Paton

Є.О. Paton – KPI:n insinööriosaston dekaani, 1906

Kiovan puistosilta rakennettiin vuonna 1912 E.O. Patonin suunnitelman mukaan.

Sähköhitsaus

1920-luvun lopulla alkoi E.O.:n uusi toimintavaihe. Paton - työskentely hitsaustekniikan ja hitsaustuotannon alalla. Vuonna 1929 hän järjesti VUAN-sähköhitsauslaboratorion teknillisten rakenteiden tiedekunnassa ja edisti sähköhitsauksen käyttöönottoa teollisessa tuotannossa.

Helmikuun 2. päivänä 1933 Ukrainan tiedeakatemian puhemiehistö päätti järjestää sähköhitsausinstituutin, ja tammikuun 1. päivänä 1934 Neuvostoliiton kansankomissaarien neuvosto antoi päätöslauselman, jolla perustettiin maailman ensimmäinen hitsauksen tieteelliseen ja tekniseen työhön erikoistunut keskus. Eugene Oskarovich Paton oli Sähköhitsausinstituutin vakituinen johtaja elokuuhun 1953 asti.

Instituutin henkilökunnan päätoiminta sen alkuvuosina oli hitsausliitosten lujuuden tutkiminen ja hitsattujen rakenteiden järkevien muotojen etsiminen. Nämä kysymykset olivat erittäin tärkeitä hitsauksen kehityksen alkuvaiheessa. E.O. Electric Welding Institutessa suoritettu hitsausliitosten ja -rakenteiden tutkimus. Paton ja hänen henkilökuntansa loivat tieteellisen perustan hitsattujen rakenteiden suunnittelulle, laskennalle ja valmistukselle.

Є.О. Paton hitsaustekniikan laitoksen tutkijaryhmän kanssa, 1940.

In 1939–1940, Olin jo tunnistanut tämän tärkeän ongelman, nähnyt ja uskonut, että se määrittäisi täysin koko tieteellisen työmme sisällön tulevaisuudessa. Se on automaattinen uppokaarihitsaus.
... Automaattisessa uppokaarihitsauksessa toteutuivat kaikki ne tavoitteet, jotka minä ja henkilökuntani olimme asettaneet itsellemme, kun aloimme työskennellä hitsauksen koneellistamisen parissa. Pyrimme niihin sinnikkäästi kaikkien tutkimusten, virheiden ja epäonnistumisten kautta. Nämä tavoitteet olivat: korkea tuottavuus ja hitsausten laatu sekä hitsaajien vapauttaminen raskaasta fyysisestä työstä.

Suojakaarihitsaus ei ainoastaan saanut laajaa tunnustusta, vaan siitä tuli myös tärkein teknologinen prosessi aselaitoksissa. Kymmenettuhannet taisteluajoneuvot poistuivat korjaamoista vuolla hitsatuilla saumoilla. Sodan loppuun mennessä panssarivaunujen rungoissa ei enää ollut käsin tehtyjä saumoja. Panssarivaunujen tuotanto rintamalle kasvoi moninkertaiseksi. Sodan loppuun mennessä niiden määrä ylitti 55 000 kappaletta.

Є.О. Paton

Vuoden 1941 lopussa maan tehtaissa oli vain kolme hitsauslaitosta, vuoden 1942 lopussa niitä oli jo 40 ja vuoden 1943 lopussa jo 40. - 80, maaliskuussa 1944. - 99 joulukuussa 1944. - 133! Instituutti toimi tuolloin 52 tehtaassa.

“Panssarivaunut menevät rintamalle”

Yleishitsauskone TC17 pusku- ja kulmaliitosten hitsaukseen

Є.О. Paton ja hitsaustraktorin TS17 kehittäjä V.Ye. Paton on Jevhen Oskarovytšin poika.

Automaattiset hitsauspäät, jotka on suunniteltu niiden talousvyöhykkeelle. Є.О. Paton

Neuvostoliiton ministerineuvosto hyväksyi 9. kesäkuuta 1947 päätöslauselman "Automaattisen upokaarihitsauksen käytön laajentamisesta teollisuudessa". Instituutille annettiin tehtäväksi kaiken maan hitsaustyön tieteellinen ja organisatorinen tukeminen. Tämän hallituksen päätöslauselman käsittelemiseksi Kiovassa pidettiin lokakuussa 1947 koko unionin automaattinen hitsauskonferenssi, jossa E.O. Paton esitteli raportin "Automaattisen hitsauksen kehitysnäkymät Neuvostoliitossa".

Tiede siirtyy tuotantoon

Vuonna 1948 hän opiskeli autoteollisuuden laboratoriossa Ukrainassa.

Uuden teknologian ja laitteiden käyttöönottamiseksi hitsausalalla ja hitsaajien ammatillisen koulutuksen järjestämiseksi E.O. Paton perusti laboratorioauton Electric Welding Instituteen. Tämän innovatiivisen idean ansiosta instituutin asiantuntijat pystyivät toimittamaan uutta tietoa nopeasti maan syrjäisimmissä kolkissa sijaitseviin yrityksiin.

Laboratorioauto

M.S. Hruštšov ja Ye.O. Paton: liikekeskustelu (loppuvuosi 1940).

Hyvästi, Saksa, teillä ei ole mitään syytä pitää minua, minun paikkani on Venäjällä. Elokuussa akateemikko E.O. Patonin tieteellisiin ja käytännön tietoihin perustuvien päätelmien mukaan automaattinen upokaarihitsaus säästää siltojen rakentamisessa keskimäärin 20 prosenttia metallia ja yli 2 miljoonaa työtuntia työvoimaa..... Se myös vähentää valssaustarvetta, lisää rakenteen korroosionkestävyyttä ja vapauttaa kuljetuksen tarpeettomasta metallin käsittelystä.

Hruštšovin MS-muistiosta SKP:n keskuskomitealle.

Vuonna 1941 aloitettiin maailman ensimmäisen täysin hitsatun sillan rakentaminen!

Є.О. Paton poikansa Boriksen kanssa Dneprin jyrkänteillä

Seinän puskusauman automaattinen hitsaus

Marraskuun 5. päivänä 1953 E.O.:n mukaan nimetty silta avattiin virallisesti. Paton

Sillan juoksevat rakenteet rakentamisen aikana

Pääosa pääpalkkien hitsauksesta suoritettiin talousvyöhykkeellä kehitetyillä automaattisilla ja puoliautomaattisilla koneilla. Pääkannattajien kokoonpano- ja hitsausprosessi toteutettiin virtausmenetelmällä; 97 prosenttia kaikista saumoista hitsattiin automaattisilla ja puoliautomaattisilla koneilla.

EO Patonin elämä päättyi 12. elokuuta 1953. Hän työskenteli lähes koko elämänsä ajan, 83-vuotiaana tapahtuneeseen kuolemaansa saakka, Ukrainassa ja rakasti sitä kovasti.

Katson toiveikkaana lahjakkaita nuoria. Suurimmalla osalla hänen tovereitaan on vielä suhteellisen lyhyt kokemus tieteellisestä toiminnasta, mutta he ovat oppineet työskentelemään kollektiivisesti, ystävällisesti, johdonmukaisesti, eivät kokemaan ja arvioimaan kriittisesti onnistumisiaan, säilyttämään läheisen yhteyden elämään ja tuotantoon. Tämä antaa minulle toivoa, että luomamme sähköhitsauksen eлектro-instituutti selviytyy jatkossakin suurista tehtävistään.....

E.О. Paton

ELINIKÄINEN TYÖ

Boris Paton
(1918-2020)

Paton Boris

Ukrainalainen tiedemies hitsausprosessien, metallurgian ja metalliteknologian alalla, teknillisten tieteiden tohtori (1952); Ukrainan kansallisen tiedeakatemian presidentti (1962-2020), kahdesti sosialistisen työn sankari, joka sai ensimmäisen kerran Ukrainan sankaripalkinnon.

Ukrainan kansallisen tiedeakatemian Eugene Patonin sähköhitsausinstituutin johtaja (vuodesta 1953); Eugene Patonin sähköhitsausinstituutin monitieteisen tiede- ja teknologiakompleksin pääjohtaja (vuodesta 1986); tiedeakatemioiden kansainvälisen liiton puheenjohtaja (vuodesta 1993); Ukrainan presidentin alaisen tiede- ja tiede- ja teknologiakysymysten neuvoston jäsen (maaliskuusta 1996). ); Ukrainan tiede- ja teknologiapalkintoa käsittelevän toimikunnan puheenjohtaja (joulukuusta 1996 alkaen); Ukrainan asevoimien uudistamista, kehittämistä, muita sotilasmuodostelmia, aseita ja sotilasvarusteita käsittelevän toimikunnan jäsen (maaliskuusta 2003 alkaen); Ukrainan kestävän kehityksen kansallisen neuvoston ensimmäinen varapuheenjohtaja (toukokuusta 2003 alkaen).

Minusta on ilo opettaa muita työskentelemään ja kouluttaa kokonainen sukupolvi nuoria hitsaajia. Se on todella hyvä muutos, ja he vievät yhteistä asiaamme menestyksekkäästi eteenpäin. Heidän joukossaan ovat poikani.

E.О. Paton

Academician EO Paton with his sons Vladimir and Boris in the design department of the institute

Elämäkerta

Vuonna 1941 B.E. Paton valmistui Kiovan polyteknisestä instituutista sähkötekniikan diplomi-insinööriksi.

Boris joutui puolustamaan tutkintotodistustaan sodan ensimmäisenä päivänä. Tilanteen huomioon ottaen tutkinnon suorittaneet saattoivat puolustaa kaikkia kerralla. Matkalla Polyteknilliseen instituuttiin, nykyisen Voiton aukion lähellä, Boris joutui saksalaisten lentokoneiden hyökkäyksen kohteeksi.

"Olimme nuoria ja holtittomia: en keksinyt mitään parempaa kuin piiloutua pommeilta lähimmän talon sisäänkäyntiin. Se oli kuin sade. Onnekseni pommi ei osunut taloon. Näissä olosuhteissa valmistuin instituutista ja pääsin Leningradin suuntaan, Zhdanov sudnobudivnyy-tehtaan puolesta - jossa tein esidiplomiharjoitteluni, tunnettu yritys, joka myös piti minusta Leninhrad. "

B.E. Paton

Mutta sota muutti hänen kohtalonsa: hänet ohjattiin Gorkiin, Krasnoje Sormovon tehtaalle, jossa hän työskenteli helmikuuhun 1942 asti. Tuolloin hänet siirrettiin isänsä pyynnöstä Kiovasta evakuoituun ja Nižni Tagiliin sijoitettuun sähköhitsauslaitokseen. He asuivat siellä, missä työskentelivätkin: säiliötehtaan tiloissa. Tutkimustyötä tehtiin suoraan työpajoissa. Tämä johti ennennäkemättömän lyhyessä ajassa poikkeuksellisiin tuloksiin. Kehitettiin tapoja, menetelmiä, tekniikoita ja teknologioita, jotka takasivat suuret nopeudet ja erinomaisen hitsauslaadun. Tutkimuksen monimutkaisuudesta ja uraauurtavasta luonteesta kertoo vakuuttavasti se, että natsi-Saksa ei koskaan onnistunut käyttämään automaattista hitsausta panssarivaunujen panssarointiin, ja se tuli käyttöön Yhdysvalloissa vasta vuonna 1944. Päivä päivältä, kuukausi kuukaudelta “Patonin sauma” sulautti luotettavasti “legendaarisen T-34:n” ja muut taisteluajoneuvot monoliittiseksi kokonaisuudeksi. Se oli itse asiassa vahvempi kuin itse panssari, ja jopa suorassa tulituksessa se säilytti tulessa silpoutuneet panssarilevyt. Tämä oli instituutin ja sen johtajien tieteellinen saavutus.

Akateemikko EA Paton poikiensa Vladimirin ja Boriksen kanssa instituutin suunnitteluosastolla, 1950

Sisään 1952, Boris Yevhenovych tuli johtaja Electric Welding Institute

Aluksi se oli vaikeaa. Olihan hänen tietonsa, kokemuksensa ja arvovaltansa tuohon aikaan huonommat kuin hänen isänsä. On eri asia olla isänsä sijainen kuin johtaa itse laitosta. Mutta on olemassa sanonta: "Pyhimykset eivät tee ruukkuja."

B.E. Paton

35-vuotiaana Boris Yevhenovych Patonista tuli Sähköhitsausinstituutin johtaja, ja hän toimi tässä tehtävässä vuoteen 2021 asti.

Vuonna 1969 yritys B.Ye. testasi hitsaustekniikkaa ensimmäistä kertaa maailmassa Sojuz 6 -avaruusaluksessa.

Monien avaruusalaa koskevien ideoiden toteuttaminen käytännössä on mahdotonta ilman metallihitsauksen laajaa käyttöä suoraan avaruudessa, sillä se on yksi lupaavimmista ja monipuolisimmista teknologisista prosesseista materiaalien yhdistämisessä.

E.О. Paton

EO Paton Institute of Electric Weldingin avaruusteknologian laboratoriossa. Vasemmalta oikealle: BE Paton, VV Stesin, YI Drabovich, OA Zagrebelny. 1967

S.E. Savitska tekee leikkaus-, hitsaus-, juotos- ja pinnoituskokeita avotilassa Saljut-7-aseman ulkopuolella. 1984

Paton kehitti 1960-luvulla laitteen, joka mahdollistaisi hitsaamisen avaruudessa painottomuudessa ja tyhjiössä. Tutkija kohtasi useita tehtäviä ja vaikeuksia, jotka hänen oli voitettava. Erityisesti avaruudessa vallitsevat olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin Maassa, joten hitsauksen aikana on voitettava syvä tyhjiö, painottomuus, lämpötilaero, säteily, sähkö- ja magneettikentät, jotka ovat samanlaisia kuin Maassa ja muilla planeetoilla.

Laajojen tutkimusten ja kokeilujen jälkeen Paton päätyi siihen, että elektronisuihkuhitsaus, matalapainepuristuskaarihitsaus ja -sulatus sekä puskuhitsaus olivat lupaavimpia käytettäväksi avaruudessa.

Vulcan oli ensimmäinen, joka asetettiin Maan kiertoradalle. Sen avulla avaruusaluksen hitsausprosessi toteutettiin ensimmäistä kertaa. Se toimi automaattisilla hitsausprosesseilla, joita olivat elektronisuihku, paineistettu matalapainekaari ja sulatus.

Ensimmäiset hitsaukset avaruudessa tehtiin vuonna 1984, jolloin käytettiin Patonin “Universal Hand Tool” -käsityökalua. Sen avulla astronautit pystyivät paitsi leikkaamaan metallia tyhjiössä myös hitsaamaan sitä erilaisilla saumoilla.

Vuonna 1975 B.E. Patonille tarjottiin Neuvostoliiton tiedeakatemian johtajan virkaa.

Toukokuun 1. päivän aattona 1975 Volodymyr Vasylvych Shcherbytsky soitti minulle ja sanoi: "Suslov on soittanut minulle nimittääkseen sinut Unionin akatemian presidentiksi". Sanoin: "Ei, Vladimir Vasiljevitš, en mene sinne". "Miten voitte olla menemättä! Mutta tämä on Moskova, SKP:n keskuskomitea. Varsinkin, kun Brežnevkin haluaa sitä." "Vastasin, etten pyri Moskovaan. Täällä minulla on instituutti, Ukrainan tiedeakatemia.....

B.E. Paton

Boris Paton vastusti Tšernobylin ydinvoimalan kolmannen ja neljännen reaktorin rakentamista sen Kiovan läheisyyden vuoksi. Onnettomuuden jälkeen tiedeakatemia kuitenkin osallistui sen käytöstä poistamiseen.

"Tätä paikkaa ei voida hyväksyä ydinvoimalan rakentamiseen". BE Paton allekirjoitti tämän pyynnön ja esitti siihen liittyvät perustelut (voimalan läheisyys Kiovaan, Pripjat- ja Dnipro-joet, joiden vettä käyttää 70 prosenttia Ukrainan väestöstä jne. On täysin selvää, että tämä BE Patonin teko on suuren henkilökohtaisen rohkeuden ja korkeiden kansalaisperiaatteiden omaavan miehen teko.

Academician V.G. Baryakhtar

Akatemian puheenjohtajan työpäivä alkoi toukokuussa ja koko kesän ajan aikaisin aamulla ja päättyi myöhään illalla. Tieteellisesti perusteltujen ensisijaisten toimenpiteiden ja suositusten määrittäminen reaktoriräjähdyksen seurausten poistamiseksi edellytti perehtymistä tilanteeseen suoraan onnettomuuspaikalla, läheisiä yhteyksiä Neuvostoliiton hallituksen toimikuntaan ja Kiovan kaupungin toimikuntaan, monien Akatemian laitosten osallistumista, kykyä valita paras toimintatapa ja monien työhön osallistuvien koordinointia. Presidentti otti pääosan näistä monimutkaisista ja vastuullisista asioista hoitaakseen. Päivittäin, myös lauantaisin ja sunnuntaisin, hän määritteli Akatemian päätoiminnot, piti puheenjohtajiston operatiivisen toimikunnan viimeiset kokoukset, teki lopulliset päätökset toimikunnan ehdottamista toimenpiteistä ja jatkoi niiden toteuttamista.

B.М. Malinowski

Marraskuussa 1998 Boris Patonista tuli ensimmäinen henkilö, joka sai Ukrainan sankarin arvonimen.

Hän ei ole tehnyt uraa. Hän tekee töitä. Tämä on hänen sielunsa luonnollinen tila. On vaikea määritellä, mikä on tärkein motiivi: "tiedemiehen uteliaisuus", "tarve olla aktiivinen" tai "hyöty yhteiskunnalle". On todennäköistä, että kaikki kolme ovat läsnä.

М.М. Amosov

BE Patonin asuntolan tapaaminen ATO:n militantin hitsaajan OO Khalapchiyn kanssa. 2016

O.O.:n kaltaisissa kavereissa. Khalapchiy on Ukrainan vastustamaton voima.

B.E. Paton

Muistakaa: emme ole syntyneet pysähtymään paikallemme. Älä anna aktiivisen jännityksen laantua. Arvostakaa jokaista päivää ja tuntia. Jo muinaiset ajattelijat ymmärsivät, että ihminen, ihmiselämä – on kaiken mitta. Oma elämäsi ei ole poikkeus …

B.E. PAton

Boris Yevhenovych Paton kuoli 19. elokuuta 2020 102-vuotiaana. Erinomainen hahmo, kokonainen aikakausi tieteessä. Eikä vain ukrainalainen, vaan myös maailmanlaajuinen.

Toistan: nuoruus on kaikki kaikessa. Jos ei ole nuorisoa, ei ole tiedekouluja, ja tiedekouluissa on kyse tieteestä.

B.E. Paton

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare
What are you looking for in Partdo?