My Account
0,00 zł
PERUSTAJISTA
Paton Eugene Oskarovich
Merkittävä ukrainalainen tiedemies hitsausprosessien ja sillanrakennuksen alalla, Neuvostoliiton tiedeakatemian akateemikko (1929). Neuvostoliiton ansioitunut tiedemies (1940). Ukrainan tiedeakatemian sähköhitsausinstituutin perustaja ja ensimmäinen johtaja. Є.О. Paton syntyi 5. maaliskuuta 1870 Nizzassa, Ranskassa, omisti lähes koko kypsän elämänsä hitsauksen luomiseen ja kehittämiseen, hänellä on yli 93 teosta hitsauksen alalla, hän antoi perustavanlaatuisen panoksen Ukrainan kehittymiseen teollisuusvaltiona.
Vuodesta 1941 vuoteen 1943 hitsauksen “isä” tutki erikoisterästen hitsaustekniikkaa, valokaaren polttamisen fysikaalista perustaa vuon alla, metallien hitsattavuutta, loi uuden luokan hitsattuja rakenteita, hallitsi hitsattujen putkien, laivojen ja eri tarkoituksiin käytettävien koneiden luomista. Hän on yli 100 hitsatun sillan tekijä ja projektipäällikkö. Niiden joukossa on yksi maailman suurimmista – Kiovan Dnepr-joen ylittävä hitsattu silta.
HITSAUS ON
FUTURE
...Haluan, että sinusta tulee vakavasti otettava ihminen, että joku muu kuin sinä ja vanhempasi tarvitsette sinua.
О.P. Paton
... Tiedän, että tämä antaa suurimman ilon. Se on kyky asettaa itselleen pieni mutta itsenäinen tavoite ja sinnikkäästi pyrkiä siihen. Se, että tietää, mitä haluaa elämässä saavuttaa, on suuri onni. Valintani on tehty päättäväisesti: Rakennan siltoja.
E.О. Paton
JONKA PERIN ISÄLTÄNI:
- Rakkaus itsenäisyyteen.
- Huonosti kehittynyt sosiaalisuus, minkä vuoksi vietin vähän aikaa seurassa ja minulla oli pieni ystäväpiiri.
- Menestyminen työssä.
- Pitkäjänteisyys suunnitellun (hahmotellun, määritellyn) tavoitteen saavuttamisessa.
- Pitkäjänteisyys suunnitellun (hahmotellun, määritellyn) tavoitteen saavuttamisessa.
- Erittäin kehittynyt käytännöllisyys. Minua kiinnostaa kaikissa töissä aina ennen kaikkea niiden tarkoitus ja käytännöllisyys.
- Vaativa alaisiaan ja itseään kohtaan.
KOULUTUS
1894 Liityin Dresdenin Polyteknillisen instituutin opettajakuntaan ja totuin nopeasti uuteen asemaani instituutissa. Osallistuminen suuren rautatieaseman suunnitteluun (Dresdenissä) tarjosi heti ensimmäisistä itsenäisistä askelista lähtien korvaamattoman arvokkaan tilaisuuden testata käytännössä, elämässä, opiskelijapenkillä hankittujen tietojen vakiinnuttamista. Suurimmassa siltarakennusliikkeessä Gutehofnungschütte Stekradesnessa minulle annettiin tammikuussa 1895 tehtäväksi maantiesillan työsuunnittelu ja muita siltasuunnittelutöitä.
E.О. Paton
Hyvästi, Saksa, sinulla ei ole mitään, mikä voisi pitää minut täällä, minun paikkani on Venäjällä. Elokuussa 1895 lähdin Pietariin opiskelemaan taas vuodeksi ... Kahdeksassa kuukaudessa minun oli valmistauduttava 12 oppiaineen kokeisiin ja tehtävä viisi suurta diplomityötä. Yhdessä vuodessa tuli tehtyä työ, joka normaalisti kestää kaksi tai kolme vuotta. Aloitin siltahankkeella - se oli kaikista diplomitöistä vastuullisin, varsinkin kun olin jo suunnitellut siltoja Saksassa.
Є.О. Paton
Kyiv Polytechnic Institute tarjosi minulle hiljattain perustetun tiedekunnan Bridges..
Luennot, siltojen suunnittelu, oppikirjojen kehittäminen ... Vuodet ovat kulkeneet ohitseni tässä ...
Kiovan kävelysillan luominen Petrivska Avenuen päähän, joka on kaikkien kiovalaisten hyvin tuntema silta, toi minulle paljon luovaa iloa. Petrivska-kadun jatkamista haittasi Dneprin vuoristoisella rannalla oleva rinne, joka ei ollut vielä laskenut. Alun perin esitettiin hanketta tämän alueen kiertämiseksi tunnelilla. Tämä päätös vaikutti minusta epäkiinnostavalta, tylsältä. Tätä kaunista Kiovan nurkkaa voisi koristella kevyellä, kauniilla sillalla. Se näyttäisi erittäin houkuttelevalta rajattoman Dnepr-joen ja Kiovan kauniiden puistojen taustalla. Ehdotin, että rinteeseen tehtäisiin syvä kaivanto ja että se peitettäisiin kevyellä kävelysillalla, jossa olisi puolikuun muotoiset avonaiset ristikot. Tämä mielipide sai kannatusta ja se hyväksyttiin..
Є.О. Paton
Kiovan puistosilta rakennettiin vuonna 1912 E.O. Patonin suunnitelman mukaan.
Sähköhitsaus
Helmikuun 2. päivänä 1933 Ukrainan tiedeakatemian puhemiehistö päätti järjestää sähköhitsausinstituutin, ja tammikuun 1. päivänä 1934 Neuvostoliiton kansankomissaarien neuvosto antoi päätöslauselman, jolla perustettiin maailman ensimmäinen hitsauksen tieteelliseen ja tekniseen työhön erikoistunut keskus. Eugene Oskarovich Paton oli Sähköhitsausinstituutin vakituinen johtaja elokuuhun 1953 asti.
Instituutin henkilökunnan päätoiminta sen alkuvuosina oli hitsausliitosten lujuuden tutkiminen ja hitsattujen rakenteiden järkevien muotojen etsiminen. Nämä kysymykset olivat erittäin tärkeitä hitsauksen kehityksen alkuvaiheessa. E.O. Electric Welding Institutessa suoritettu hitsausliitosten ja -rakenteiden tutkimus. Paton ja hänen henkilökuntansa loivat tieteellisen perustan hitsattujen rakenteiden suunnittelulle, laskennalle ja valmistukselle.
In 1939–1940, Olin jo tunnistanut tämän tärkeän ongelman, nähnyt ja uskonut, että se määrittäisi täysin koko tieteellisen työmme sisällön tulevaisuudessa. Se on automaattinen uppokaarihitsaus.
... Automaattisessa uppokaarihitsauksessa toteutuivat kaikki ne tavoitteet, jotka minä ja henkilökuntani olimme asettaneet itsellemme, kun aloimme työskennellä hitsauksen koneellistamisen parissa. Pyrimme niihin sinnikkäästi kaikkien tutkimusten, virheiden ja epäonnistumisten kautta. Nämä tavoitteet olivat: korkea tuottavuus ja hitsausten laatu sekä hitsaajien vapauttaminen raskaasta fyysisestä työstä.
Suojakaarihitsaus ei ainoastaan saanut laajaa tunnustusta, vaan siitä tuli myös tärkein teknologinen prosessi aselaitoksissa. Kymmenettuhannet taisteluajoneuvot poistuivat korjaamoista vuolla hitsatuilla saumoilla. Sodan loppuun mennessä panssarivaunujen rungoissa ei enää ollut käsin tehtyjä saumoja. Panssarivaunujen tuotanto rintamalle kasvoi moninkertaiseksi. Sodan loppuun mennessä niiden määrä ylitti 55 000 kappaletta.
Є.О. Paton
Vuoden 1941 lopussa maan tehtaissa oli vain kolme hitsauslaitosta, vuoden 1942 lopussa niitä oli jo 40 ja vuoden 1943 lopussa jo 40. - 80, maaliskuussa 1944. - 99 joulukuussa 1944. - 133! Instituutti toimi tuolloin 52 tehtaassa.
Neuvostoliiton ministerineuvosto hyväksyi 9. kesäkuuta 1947 päätöslauselman "Automaattisen upokaarihitsauksen käytön laajentamisesta teollisuudessa". Instituutille annettiin tehtäväksi kaiken maan hitsaustyön tieteellinen ja organisatorinen tukeminen. Tämän hallituksen päätöslauselman käsittelemiseksi Kiovassa pidettiin lokakuussa 1947 koko unionin automaattinen hitsauskonferenssi, jossa E.O. Paton esitteli raportin "Automaattisen hitsauksen kehitysnäkymät Neuvostoliitossa".
Tiede siirtyy tuotantoon
Vuonna 1948 hän opiskeli autoteollisuuden laboratoriossa Ukrainassa.
Uuden teknologian ja laitteiden käyttöönottamiseksi hitsausalalla ja hitsaajien ammatillisen koulutuksen järjestämiseksi E.O. Paton perusti laboratorioauton Electric Welding Instituteen. Tämän innovatiivisen idean ansiosta instituutin asiantuntijat pystyivät toimittamaan uutta tietoa nopeasti maan syrjäisimmissä kolkissa sijaitseviin yrityksiin.
Hyvästi, Saksa, teillä ei ole mitään syytä pitää minua, minun paikkani on Venäjällä. Elokuussa akateemikko E.O. Patonin tieteellisiin ja käytännön tietoihin perustuvien päätelmien mukaan automaattinen upokaarihitsaus säästää siltojen rakentamisessa keskimäärin 20 prosenttia metallia ja yli 2 miljoonaa työtuntia työvoimaa..... Se myös vähentää valssaustarvetta, lisää rakenteen korroosionkestävyyttä ja vapauttaa kuljetuksen tarpeettomasta metallin käsittelystä.
Hruštšovin MS-muistiosta SKP:n keskuskomitealle.
Pääosa pääpalkkien hitsauksesta suoritettiin talousvyöhykkeellä kehitetyillä automaattisilla ja puoliautomaattisilla koneilla. Pääkannattajien kokoonpano- ja hitsausprosessi toteutettiin virtausmenetelmällä; 97 prosenttia kaikista saumoista hitsattiin automaattisilla ja puoliautomaattisilla koneilla.
Katson toiveikkaana lahjakkaita nuoria. Suurimmalla osalla hänen tovereitaan on vielä suhteellisen lyhyt kokemus tieteellisestä toiminnasta, mutta he ovat oppineet työskentelemään kollektiivisesti, ystävällisesti, johdonmukaisesti, eivät kokemaan ja arvioimaan kriittisesti onnistumisiaan, säilyttämään läheisen yhteyden elämään ja tuotantoon. Tämä antaa minulle toivoa, että luomamme sähköhitsauksen eлектro-instituutti selviytyy jatkossakin suurista tehtävistään.....
E.О. Paton
ELINIKÄINEN TYÖ
Boris Paton
(1918-2020)
Paton Boris
Ukrainalainen tiedemies hitsausprosessien, metallurgian ja metalliteknologian alalla, teknillisten tieteiden tohtori (1952); Ukrainan kansallisen tiedeakatemian presidentti (1962-2020), kahdesti sosialistisen työn sankari, joka sai ensimmäisen kerran Ukrainan sankaripalkinnon.
Ukrainan kansallisen tiedeakatemian Eugene Patonin sähköhitsausinstituutin johtaja (vuodesta 1953); Eugene Patonin sähköhitsausinstituutin monitieteisen tiede- ja teknologiakompleksin pääjohtaja (vuodesta 1986); tiedeakatemioiden kansainvälisen liiton puheenjohtaja (vuodesta 1993); Ukrainan presidentin alaisen tiede- ja tiede- ja teknologiakysymysten neuvoston jäsen (maaliskuusta 1996). ); Ukrainan tiede- ja teknologiapalkintoa käsittelevän toimikunnan puheenjohtaja (joulukuusta 1996 alkaen); Ukrainan asevoimien uudistamista, kehittämistä, muita sotilasmuodostelmia, aseita ja sotilasvarusteita käsittelevän toimikunnan jäsen (maaliskuusta 2003 alkaen); Ukrainan kestävän kehityksen kansallisen neuvoston ensimmäinen varapuheenjohtaja (toukokuusta 2003 alkaen).
Minusta on ilo opettaa muita työskentelemään ja kouluttaa kokonainen sukupolvi nuoria hitsaajia. Se on todella hyvä muutos, ja he vievät yhteistä asiaamme menestyksekkäästi eteenpäin. Heidän joukossaan ovat poikani.
E.О. Paton
Elämäkerta
Boris joutui puolustamaan tutkintotodistustaan sodan ensimmäisenä päivänä. Tilanteen huomioon ottaen tutkinnon suorittaneet saattoivat puolustaa kaikkia kerralla. Matkalla Polyteknilliseen instituuttiin, nykyisen Voiton aukion lähellä, Boris joutui saksalaisten lentokoneiden hyökkäyksen kohteeksi.
"Olimme nuoria ja holtittomia: en keksinyt mitään parempaa kuin piiloutua pommeilta lähimmän talon sisäänkäyntiin. Se oli kuin sade. Onnekseni pommi ei osunut taloon. Näissä olosuhteissa valmistuin instituutista ja pääsin Leningradin suuntaan, Zhdanov sudnobudivnyy-tehtaan puolesta - jossa tein esidiplomiharjoitteluni, tunnettu yritys, joka myös piti minusta Leninhrad. "
B.E. Paton
Mutta sota muutti hänen kohtalonsa: hänet ohjattiin Gorkiin, Krasnoje Sormovon tehtaalle, jossa hän työskenteli helmikuuhun 1942 asti. Tuolloin hänet siirrettiin isänsä pyynnöstä Kiovasta evakuoituun ja Nižni Tagiliin sijoitettuun sähköhitsauslaitokseen. He asuivat siellä, missä työskentelivätkin: säiliötehtaan tiloissa. Tutkimustyötä tehtiin suoraan työpajoissa. Tämä johti ennennäkemättömän lyhyessä ajassa poikkeuksellisiin tuloksiin. Kehitettiin tapoja, menetelmiä, tekniikoita ja teknologioita, jotka takasivat suuret nopeudet ja erinomaisen hitsauslaadun. Tutkimuksen monimutkaisuudesta ja uraauurtavasta luonteesta kertoo vakuuttavasti se, että natsi-Saksa ei koskaan onnistunut käyttämään automaattista hitsausta panssarivaunujen panssarointiin, ja se tuli käyttöön Yhdysvalloissa vasta vuonna 1944. Päivä päivältä, kuukausi kuukaudelta “Patonin sauma” sulautti luotettavasti “legendaarisen T-34:n” ja muut taisteluajoneuvot monoliittiseksi kokonaisuudeksi. Se oli itse asiassa vahvempi kuin itse panssari, ja jopa suorassa tulituksessa se säilytti tulessa silpoutuneet panssarilevyt. Tämä oli instituutin ja sen johtajien tieteellinen saavutus.
Aluksi se oli vaikeaa. Olihan hänen tietonsa, kokemuksensa ja arvovaltansa tuohon aikaan huonommat kuin hänen isänsä. On eri asia olla isänsä sijainen kuin johtaa itse laitosta. Mutta on olemassa sanonta: "Pyhimykset eivät tee ruukkuja."
B.E. Paton
35-vuotiaana Boris Yevhenovych Patonista tuli Sähköhitsausinstituutin johtaja, ja hän toimi tässä tehtävässä vuoteen 2021 asti.
Monien avaruusalaa koskevien ideoiden toteuttaminen käytännössä on mahdotonta ilman metallihitsauksen laajaa käyttöä suoraan avaruudessa, sillä se on yksi lupaavimmista ja monipuolisimmista teknologisista prosesseista materiaalien yhdistämisessä.
E.О. Paton
Paton kehitti 1960-luvulla laitteen, joka mahdollistaisi hitsaamisen avaruudessa painottomuudessa ja tyhjiössä. Tutkija kohtasi useita tehtäviä ja vaikeuksia, jotka hänen oli voitettava. Erityisesti avaruudessa vallitsevat olosuhteet ovat hyvin erilaiset kuin Maassa, joten hitsauksen aikana on voitettava syvä tyhjiö, painottomuus, lämpötilaero, säteily, sähkö- ja magneettikentät, jotka ovat samanlaisia kuin Maassa ja muilla planeetoilla.
Laajojen tutkimusten ja kokeilujen jälkeen Paton päätyi siihen, että elektronisuihkuhitsaus, matalapainepuristuskaarihitsaus ja -sulatus sekä puskuhitsaus olivat lupaavimpia käytettäväksi avaruudessa.
Vulcan oli ensimmäinen, joka asetettiin Maan kiertoradalle. Sen avulla avaruusaluksen hitsausprosessi toteutettiin ensimmäistä kertaa. Se toimi automaattisilla hitsausprosesseilla, joita olivat elektronisuihku, paineistettu matalapainekaari ja sulatus.
Ensimmäiset hitsaukset avaruudessa tehtiin vuonna 1984, jolloin käytettiin Patonin “Universal Hand Tool” -käsityökalua. Sen avulla astronautit pystyivät paitsi leikkaamaan metallia tyhjiössä myös hitsaamaan sitä erilaisilla saumoilla.
Toukokuun 1. päivän aattona 1975 Volodymyr Vasylvych Shcherbytsky soitti minulle ja sanoi: "Suslov on soittanut minulle nimittääkseen sinut Unionin akatemian presidentiksi". Sanoin: "Ei, Vladimir Vasiljevitš, en mene sinne". "Miten voitte olla menemättä! Mutta tämä on Moskova, SKP:n keskuskomitea. Varsinkin, kun Brežnevkin haluaa sitä." "Vastasin, etten pyri Moskovaan. Täällä minulla on instituutti, Ukrainan tiedeakatemia.....
B.E. Paton
"Tätä paikkaa ei voida hyväksyä ydinvoimalan rakentamiseen". BE Paton allekirjoitti tämän pyynnön ja esitti siihen liittyvät perustelut (voimalan läheisyys Kiovaan, Pripjat- ja Dnipro-joet, joiden vettä käyttää 70 prosenttia Ukrainan väestöstä jne. On täysin selvää, että tämä BE Patonin teko on suuren henkilökohtaisen rohkeuden ja korkeiden kansalaisperiaatteiden omaavan miehen teko.
Academician V.G. Baryakhtar
Akatemian puheenjohtajan työpäivä alkoi toukokuussa ja koko kesän ajan aikaisin aamulla ja päättyi myöhään illalla. Tieteellisesti perusteltujen ensisijaisten toimenpiteiden ja suositusten määrittäminen reaktoriräjähdyksen seurausten poistamiseksi edellytti perehtymistä tilanteeseen suoraan onnettomuuspaikalla, läheisiä yhteyksiä Neuvostoliiton hallituksen toimikuntaan ja Kiovan kaupungin toimikuntaan, monien Akatemian laitosten osallistumista, kykyä valita paras toimintatapa ja monien työhön osallistuvien koordinointia. Presidentti otti pääosan näistä monimutkaisista ja vastuullisista asioista hoitaakseen. Päivittäin, myös lauantaisin ja sunnuntaisin, hän määritteli Akatemian päätoiminnot, piti puheenjohtajiston operatiivisen toimikunnan viimeiset kokoukset, teki lopulliset päätökset toimikunnan ehdottamista toimenpiteistä ja jatkoi niiden toteuttamista.
B.М. Malinowski
Hän ei ole tehnyt uraa. Hän tekee töitä. Tämä on hänen sielunsa luonnollinen tila. On vaikea määritellä, mikä on tärkein motiivi: "tiedemiehen uteliaisuus", "tarve olla aktiivinen" tai "hyöty yhteiskunnalle". On todennäköistä, että kaikki kolme ovat läsnä.
М.М. Amosov
Muistakaa: emme ole syntyneet pysähtymään paikallemme. Älä anna aktiivisen jännityksen laantua. Arvostakaa jokaista päivää ja tuntia. Jo muinaiset ajattelijat ymmärsivät, että ihminen, ihmiselämä – on kaiken mitta. Oma elämäsi ei ole poikkeus …
B.E. PAton
PATON Europe Sp. z o. o.
ul. Kapitałowa 4
35-213 Rzeszów
NIP: 8133751525
REGON: 367842571
Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä meihin:
Segunda-feira a sexta-feira: 08:00-16:00
Sábado e domingo Fechado
Ou por e-mail:
Strona stworzona i obsługiwana przez: Agencja Marketingowa DIGITIX
Copyright 2024 © PATON Europe Sp. z o. o.
- Image
- SKU
- Rating
- Price
- Stock
- Availability
- Add to cart
- Description
- Content
- Weight
- Dimensions
- Additional information
Strona stworzona i obsługiwana przez: Agencja Marketingowa DIGITIX
Copyright 2024 © PATON Europe Sp. z o. o.